Biedronki – czerwiec 2020

22.06.2020- Temat: Piękna nasza Polska cała.

1. „Oto nasza Polska cała” – utrwalanie znajomości nazwy kraju, jego stolicy oraz głównej rzeki. N. prezentuje dzieciom fizyczną mapę Polski (na tablicy). Prosi dzieci o podzielenie się wrażeniami. Czy wiedzą, co ta mapa przedstawia? Co na mapie oznaczają zielone plamy, a co czerwone? Czym są niebieskie niteczki i plamki, których dużo jest na mapie? N. wskazuje dzieciom Wisłę, za pomocą latarki oświetla jej bieg na mapie.

2. Płynie Wisła, płynie – słuchanie fragmentu książki, rozwijanie wiedzy o Polsce.

Płynie Wisła, płynie – Czesław Janczarski

Na Baraniej Górze

Srebrne źródło błyska.

Dwie Wisełki pluszczą,

Powstała z nich Wisła. (N. wskazuje za pomocy światła, które to miejsce na mapie, dzieci mocują zdjęcie Baraniej Góry. Wisła ma początek w górach)

Płynie do Krakowa

Przez wioski i miasta.

W Krakowie na rynku

dziś lajkonik hasa. (dzieci wraz z N. oznaczają na mapie Kraków, oglądają zdjęcie Lajkonika)

Trzeba minąć most w Puławach,

Cel podróży to Warszawa.

Śmiało naprzód żeglujemy,

Powita nas gród Syreny. (dzieci wraz z N. oznaczają na mapie Warszawę, oglądają zdjęcie Syrenki)

Żaglóweczka sunie lekko,

Spójrz, już morze niedaleko.

Słona fala zmywa plażę

I muszelkę niesie w darze. (dzieci wraz z N. oznaczają na mapie Gdańsk i oglądają zdjęcie statku w porcie)

3. Masażyki – dzieci dobierają sią parami, masowane dziecko kładzie się na brzuchu, dłonie wkłada pod brodę.

Rzeczka- Julian Tuwim

Płynie, wije się rzeczka. (na plecach rysujemy linię falistą)

Tu się srebrzy, (delikatnie drapiemy) tam ginie. (wkładamy palce za kołnierz)

A tam znowu wypłynie. (przenosimy dłoń pod pachę dziecka i szybko wyjmujemy)

4. „Nasze kolorowanki” – doskonalenie umiejętności trzymania narzędzia pisarskiego. Kolorowanie kolorowanek, samodzielny wybór (postacie bajkowe, zwierzęta, pojazdy), próby temperowania kredek.

23.06.2020- Temat: Nad morzem.

1. „Fale” – wyklejanka z kolorowego papieru, doskonalenie małej motoryki.

N. recytuje wiersz A. Frączek – Bałwan na plaży.

Co ten bałwan tutaj robi?!

Dawno już stopniały lody.

Woda ciepła niczym zupa,

A na plaży straszny upał!…

Biedak się w kałużę zmieni!

Nie doczeka tu jesieni!!!

Może schować go w lodówce?

Bo jak nie, to zniknie wkrótce!

Buja się na morskich falach,

Coś porykuje z dala,

Tańczy sobie wśród kamieni,

Nawet się troszeczkę pieni…

Lecz nie pieni się ze złości.

Bałwan pieni się z radości!

On się świetnie czuje w lecie,

Bo to bałwan morski przecież.

N. pyta: O jakim bałwanie mowa?. Następnie N. wraz z dziećmi ogląda fotografie przedstawiające morze i reprodukcje obrazów marynistycznych. Proponuje dzieciom wykonanie morskich fal z bałwanami.

2. „Plaża” – poznanie charakterystycznych cech krajobrazu morskiego oraz sposobów spędzania czasu nad morzem.

Grabki w łapki- Małgorzata Strzałkowska

Szumią rzeki i jeziora,

że na grabki przyszła pora.

Babkowicze i babkarze!

Grabki w łapki! Czas na plażę!

Jeśli chrapkę masz na babkę,

Zrób w wiaderku z piasku papkę,

Uklep, by nie było dziury,

Chwyć wiaderko dnem do góry,

Po czym zrób grabkami trach!

I już babka mknie na piach.

Dla malucha i stulatka

Babki to nie lada gratka.

Babkowicze i babkarze!

Grabki w łapki! I na plażę!

N. pyta: O jakich babkarzach mowa w wierszyku?; Jak się robi babki z piasku?; Co można jeszcze robić na plaży?

Dzieci otrzymują koperty, a w nich pocztówki z nadmorskim widokiem. Każda pocztówka pocięta jest na 2–4 części w zależności od umiejętności dzieci. Dzieci składają obrazek, wypowiadają się na jego temat. pocięte pocztówki z widokiem nadmorskim.

3. Morskie przygody – zapoznanie z piosenką, nauka słów i melodii.

Morskie przygody, sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Już od dawna o tym marzę,

żeby dzielnym być żeglarzem

i popłynąć w świat nieznany

przez trzy wielkie oceany! (x 2)

Może spotkam gdzieś syrenkę

i zaśpiewam z nią piosenkę.

Latającą znajdę rybę,

pogawędzę z wielorybem. (x 2)

Ponurkuję z morskim żółwiem,

bo nurkować bardzo lubię.

A rekina minę grzecznie,

bo to zwierzę niebezpieczne. (x 2)

A gdy mama do mnie powie:

Czas, by wrócił twój żaglowiec.”

Zaraz wrócę, daję słowo,

i popłynę jutro znowu! (x 4)

https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0

24.06.2020- Temat: Słoneczko.

1. „Wakacyjny niezbędnik” – zwracanie uwagi na przestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas wakacyjnych wyjazdów. Dzieci siedzą w kole. Pośrodku są ułożone rzeczy, przykryte nieprzezroczystą, opływową tkaniną: okulary przeciwsłoneczne, krem, czapka z daszkiem. N. mówi zagadki, dzieci odgadują.

Mama w skórę moją ten specyfik wciera,

mam ochronę przed słoneczkiem teraz. (krem)

Gdy na głowę ją założę,

nic złego się stać nie może. (czapka z daszkiem)

One chronią moje oczy –

żaden promyk do oka nie wskoczy. (okulary przeciwsłoneczne)

Dzieci odkrywają przedmioty ochraniające przed słońcem. N. pyta: Z jakiego powodu musimy używać tych rzeczy?; Co może zrobić nam letnie słońce?

2. „Wycinanki” – doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami. Swobodne wycinanie różnorodnych form, zwrócenie szczególnej uwagi na bezpieczeństwo.

3. Utrwalenie piosenki „Morskie przygody”.

https://www.youtube.com/watch?v=yeeDt5CfkP0

4. „Po wąskiej dróżce” – zabawa ruchowa z elementem równowagi. N. rozkłada dwie skakanki, pomiędzy nimi jest dróżka – dzieci przechodzą. N. kładzie szeroką taśmę – dzieci przechodzą po kolei po niej, stawiając stopę za stopą. N. stawia ławeczkę – dzieci przechodzą po kolei, N. asekuruje i pomaga.

25.06.2020- Temat: W górach.

1. Biedronka – doskonalenie umiejętności wypowiadania się na wydechu, posługiwania się liczebnikami porządkowymi. N. kładzie przed sobą dużą sylwetę biedronki, obok w pojemniku ma czarne kółka – kropki biedronki. Czyta historię biedronki, układa kropki zgodnie z tekstem, przelicza kropki z dziećmi na wydechu.

Mała biedroneczka zmieniła się z larwy,

Lecz nie ma kropeczek i jest żółtej barwy.

Ogląda swe skrzydła zmartwiona biedronka.

Zapytam mądrzejszych, pofrunę do słonka!

Ach, moje słoneczko! – westchnęła biedronka.

Czemu nie mam kropek? Wyglądam jak stonka!

Nie płacz, biedroneczko! – odpowiada słonko.

Pojawią się kropki i nie będziesz stonką!

Nastał nowy dzionek, zaświeciło słonko,

wystawia promyki: – Dzień dobry, biedronko!

Zbudzona biedronka patrzy do lusterka,

ma skrzydła czerwone i kropeczkę, zerka –

nagle druga kropka obok się zjawiła.

Ach! I trzecia kropka skrzydło ozdobiła.

Ile jest już kropek, dzieci wnet policzą.

Na jednym wydechu do trzech niech policzą:

jedna, druga, trzecia. (dzieci cicho nabierają powietrza i liczą z N. na jednym wydechu)

Zdumiona biedronka patrzy do lusterka.

O! Na czwartą kropkę zdziwiona już zerka.

Nagle piąta kropka szybko wyskoczyła.

Szczęśliwa biedronka kropki swe liczyła.

Dzieci jej pomogą kropeczki policzyć.

Na jednym wydechu będą głośno liczyć

do czterech:

jedna, druga, trzecia, czwarta. (dzieci cicho nabierają powietrza i liczą z N. na jednym wydechu)

Do pięciu:

jedna, druga, trzecia, czwarta, piata. (dzieci cicho nabierają powietrza i liczą z N. na jednym wydechu)

2. „Czas wakacji” – zajęcia o emocjach- – „Czekamy na wakacje” – wysłuchanie i analiza treści wiersza.

Już tylko jedna chwilka albo dwie.

Lada moment wakacje rozpoczną się.

Niecierpliwie czekam tej wspaniałej chwili,

gdy w wakacyjny czas będziemy się bawili.

W piasku na plaży, wśród morskich fal,

patrząc na statki płynące w dal,

lub na placu zabaw albo w ogrodzie,

zamienimy się w piratów cumujących łodzie

na brzegu wyspy bezludnej, jak ze snu,

chodź jest ona całkiem blisko, koło domu, o tu…

Rozmowa z dziećmi na podstawie treści utworu. N. pyta: Na co czekał bohater wiersza?; Kiedy według bohatera rozpoczną się wakacje?; Jaki był bohater wiersza, co odczuwał?; Co będzie robił bohater podczas wakacji?; W jakie postacie będzie się wcielał z kolegami i koleżankami?

3. „Tatry – polskie góry” – rozpoznawanie krajobrazu górskiego na ilustracjach. Usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez ćwiczenia równoważne, wzmacniające mięśnie nóg. Wdrażanie do odpowiedzialnego przygotowywania się do górskich wędrówek.

N. i dzieci wspólnie oglądają ilustracje przedstawiające Tatry. N. zwraca uwagę, że aby pójść w góry na wycieczkę, trzeba się przygotować, mieć odpowiedni ekwipunek: plecak, kanapki, ciepłe i zimne picie. Trzeba włożyć wygodne buty przeznaczone do górskich wędrówek, wziąć ze sobą mapę i kompas.

Następnie dzieci wykonują ćwiczenia wzmacniające mięśnie nóg: maszerują jedno za drugim w kole; kładą się na plecach, unoszą nogi, kąt prosty w stawie biodrowym i kolanowym, opierają ręce o uda i siłują się (nogi napierają na ręce, ręce na nogi), odpoczywają i jeszcze pięć razy powtarzają; stoją wyprostowane, pod jedną stopę wkładają woreczek gimnastyczny i naciskają na niego stopą, a następnie zmieniają nogi.

4. „Góry” – obrazy z trójkątów, tworzenie kompozycji według własnego pomysłu. Na stolikach są przygotowane trójkąty w kolorze szarym różnej wielkości (wysokość trójkąta 10–20 cm) oraz trójkąty w kolorze zielonym. Dzieci na białych kartkach układają z trójkątów górski pejzaż: szare trójkąty to góry, zielone to drzewa.

26.06.2020- Temat: Wakacje!

1.Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Berek żuraw” – dzieci biegają po sali, jedno wybrane przez N. jest berkiem. Gdy berek zbliża się do danej osoby, musi ona podnieść jedną nogę do góry.

– „Rajd rowerowy” – dzieci leżą w kręgu na plecach i naśladują jazdę rowerem do słów wierszyka. Jedzie rowerek na spacerek recytowanego przez N.

– „Łodzie” – N. rozdaje kocyki. Każde dziecko siada w klęku na złożonym na połowę kocyku-łodzi, rączki to wiosła. Dzieci płyną w wakacyjną podróż, odpychając się od podłogi.

– „Zamki z piasku” – dzieci z gąbkowych przedmiotów budują zamek. Układają ciekawe wieżyczki, mogą z różnych pomocy gimnastycznych: piłek, ławeczek tworzyć budowle. N. zachęca i podpowiada.

– „Pszczółki do ula” – dzieci biegają po sali, naśladują pszczoły dźwiękiem (bzz, bzz) i ruchem. Na komendę: Pszczółki na łące dzieci biegają po całej sali. Na komendę: Pszczółki do ula dzieci chowają się do domków zrobionych przez inne dzieci – łapią się za rączki, a pszczółki wchodzą do środka.

2. „Gdzie pojadę na wakacje?” – wypowiedzi dzieci, doskonalenie umiejętności prawidłowego wypowiadania się pod względem artykulacyjnym i gramatycznym.

3. „Żaglówka” – praca plastyczna- malowanie farbami.

http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/zaglowka

4. Nauka i próby śpiewania piosenki – „Zozi – Bezpieczne wakacje”.

https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM

 

PRZEDSZKOLAKI!
Dziś…
historia obrazu i pewnej Helenki…
Wszystko w linku…
https://view.genial.ly/5e95c0ced82ffd0dbff75fa3/social-horizontal-post-jezu-ufam-tobie-katecheza-dla-dzieci-mlodszych?fbclid=IwAR2AZoVciHWoYuXXc9YCZHbVeK4nfo5g6BYAi3gRf5r3ibVQsuvlgWdsB3M

ZAPRASZAM!
P. Kasia

 

15.06.(poniedziałek)

Temat: Kolory lata.

1. Razem z latem – zapoznanie z piosenką.

Razem z latem- sł. Urszula Piotrowska, muz. Magdalena Melnicka- Sypko

Chodzi złote lato

w kapeluszu z kwiatów,

w rękach ma latawiec,

biega z nim po trawie.

Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)

Czasem dla ochłody

lato zjada lody.

Zajada je powoli,

gardło go nie boli.

Ref.: Hopsa, hopsasa, razem z latem ja. (x 2)

https://www.youtube.com/watch?v=Eae_3wsRNRY

2. „Słońce i deszcz” – zabawa ruchowa orientacyjno- porządkowa. Dzieci maszerują w sali. Na hasło: Słońce prostują się i wystawiają twarze do słońca, unoszą ręce; na hasło: Deszcz kucają, zasłaniają głowy rękoma. N. rozdaje dzieciom kolorowe koła, dzieci kładą koła w miejscu, w którym padają promienie słoneczne. Koła powinny leżeć w takim miejscu, aby nie przeszkadzały w użytkowaniu Sali, np. na parapecie, regle, przypięte do tablicy itp. N. pyta: Po czym takie miejsce można rozpoznać?; Jak ono wygląda?. Dzieci odpowiadają. N. zaprasza dzieci do stolików, na stołach przygotowane są tacki z kolorami podstawowymi, narzędzia do stemplowania, np. korki, papierowy ręcznik, kartki. Dzieci podają nazwy kolorów. Stemplują na kartkach, po czym przed nałożeniem nowego koloru wycierają korki w ręczniki. N. zaprasza dzieci do zabaw z kolorami: stemplowanie kolor na kolorze, pokrywanie poprzedniego stempla częściowo innym kolorem. Dzieci podają nazwy powstałych barw, utrwalają swoją wiedzę. Tworzą obrazy nierealne i realne za pomocą stempli. Po skończonej zabawie artystycznej N. prosi dzieci, aby zaobserwowały swoje koła, które wcześniej kładły w promieniach słońca. Pyta: Czy słońce je oświetla w dalszym ciągu?. Dzieci odpowiadają. Do dalszej obserwacji zostają tylko te koła, które nadal są oświetlone przez promienie.

3. „Ziarenko” – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, wzrost rośliny.

N. pokazuje dzieciom ziarenko fasoli i mówi: To małe ziarenko fasoli. Spróbujcie się zamienić w tak malutkie ziarenka. Dzieci zwijają się w kłębuszki, starają się zwinąć jak najciaśniej. N. mówi: Posłuchajcie historii o ziarenku.

Małe Ziarenko spało mocno, głęboko pod ziemią. Pewnego razu otworzyło jedno oko, ale wokół było bardzo ciemno i zimno. – Eee… Brrrr… Nic ciekawego – poszło spać dalej. Pewnego wiosennego dnia Ziarenko poczuło, że wokół niego robi się coraz cieplej. Nie wiedziało, skąd to uczucie, ale było ono bardzo miłe. Kolejnego dnia Ziarenko poczuło, że coś je obmywa, a ziemia wokół jest coraz cieplejsza. Zapragnęło więcej i więcej obmywania i ciepła, zaczęło poszukiwać. Wysunęło jedną rękę, a tam brrrrrr zimno, wysunęło drugą rękę w przeciwnym kierunku. – Ojej, ciepło, tak bardzo chce mi się pić, dużo pić, jeszcze i jeszcze – Ziarenko wyciągało rękę do ciepła i wody, aż nagle… stało się wokół bardzo jasno. Ziarenko zapłakało. – Co się stało? Nic nie widzę! – Przyzwyczaisz się do mego światła – pogłaskało je Słonko swym promykiem. – Pomożemy ci – szepnął szumiący, ciepły Deszczyk.

N. gra na dzwonkach gamę, zachęca dzieci, aby wyprostowały swoje ciała, wyciągnęły ręce do góry i na boki. N. rozmawia z dziećmi na temat opowiadania, rozdziela treści fikcyjne (uczucia ziarenka) od rzeczywistych (pomoc deszczu i słońca we wzroście rośliny).

N. rozdaje dzieciom zamknięte pojemniczki, np. z jajek niespodzianek. Wewnątrz są nasiona i zwinięte ruloniki z wizerunkami owoców. Dzieci nie otwierają pojemników, potrząsają nimi, oglądają pod światło, zgadują, co się może mieścić w środku. Ostrożnie wysypują na plastikowe talerzyki przed sobą, oglądają, rozwijają ruloniki z papieru, starają się powiązać obrazki z nasionami (nasiona rzodkiewki, marchewki, aksamitki, maciejki, sosny, ogórka i inne). Opisują swoje obserwacje: nasiona są bardzo małe; nasiona nie przypominają roślin, które z nich wyrosną; nasiona przypominają drobne kamyczki w różnych kształtach; nasiona mają różne kolory.

16.06.(wtorek)

Temat: Burza.

 

1. „Zjawiska atmosferyczne” rozwijanie i uwrażliwianie słuchu fizycznego poprzez rozwiązywanie zagadek słuchowych. Poznanie zjawisk atmosferycznych występujących w czasie burzy. Dzieci siedzą w kole, N. rozkłada piktogramy przedstawiające zjawiska atmosferyczne, prosi o ciszę, ponieważ aby odgadnąć zagadki, trzeba uważnie słuchać nagrania, a potem dopasować obrazek do usłyszanych dźwięków: deszcz, ulewa, wiatr, wichura, burza, grad. Dzieci odgadują zagadki – słuchają uważnie nagrania, w czasie pauzy podają rozwiązanie, wskazują symbol danego zjawiska. Potem wraz z N. rozmawiają o zjawiskach atmosferycznych. Odpowiadają na pytania: Jaką pogodę lubicie najbardziej i dlaczego?; A jaka pogoda według was jest niebezpieczna i dlaczego? N. pokazuje dzieciom fotografie związane z burzą: chmury burzowe, pioruny, zniszczenia powstałe w wyniku uderzenia pioruna. Opowiada, że wiosną i latem często zdarzają się burze. Mówi, jak zachować się w czasie burzy: należy słuchać komunikatów dotyczących pogody i jeśli są ostrzeżenia przed burzą, lepiej zostać w domu, jeśli burza się rozpocznie.

2. Zabawa ruchowa z elementem naśladownictwa

Dzieci trzymają w rękach skakanki, ciągną je za sobą po linii prostej, falistej, zygzakowatej. N. informuje dzieci, że skakanki to nasze węże, będziemy syczeć jak te zwierzęta.

Syk węża – Ewa Małgorzata Skorek

Idzie sobie mały wąż.

Idzie i tak syczy wciąż.

s//s, s//s*

Idzie sobie tenże wąż

W stronę lasu, sycząc wciąż.

s//s, s//s*

Syczy, syczy wężyk mały.

W syku jego urok cały.

s//s, s//s*

Nikt nie syczy pięknie tak,

Ani krowa, ani szpak.

s//s, s//s*

Nie potrafi tak ropucha,

Nawet ta brzęcząca mucha.

s//s, s//s*

Twe syczenie, wężu mój,

Też podziwia pszczółek rój.

s//s, s//s*

W miejscach oznaczonych gwiazdką (*) dzieci powtarzają za N., naśladują syk węża – jak najdłużej na jednym wydechu dwukrotnie wypowiadają z jednakowym natężeniem głosu głoskę s, robiąc jedną pauzę (//), w czasie której na chwilę wstrzymują oddech.

17.06.(środa)

Temat: Tęcza.

1. Przepis na tęczę – poznawanie zjawisk atmosferycznych, rozpoznawanie kolorów tęczy, rozwijanie pamięci.

N. rozkłada przed sobą biały obrus, pojemniczki z pociętą krepiną w kolorach tęczy (w jednym pojemniku znajduje się krepina w jednym kolorze) i recytuje wiersz:

Przepis na tęczę – Agnieszka Frączek

Weź bukiecik polnych wrzosów, (N. rozsypuje łukiem fioletowe skrawki krepiny)

dzbanek chabrowego sosu, (N. rozsypuje łukiem granatowe skrawki krepiny)

szklankę nieba wlej pomału,

garść niebieskich daj migdałów, (N. rozsypuje łukiem niebieskie skrawki krepiny)

dorzuć małą puszkę groszku,

nać pietruszki wsyp (po troszku!), (N. rozsypuje łukiem zielone skrawki krepiny)

włóż pojęcia dwa zielone

i zamieszaj w prawą stronę.

Dodaj skórkę od banana,

łąkę mleczy i stóg siana, (N. rozsypuje łukiem żółte skrawki krepiny)

szczyptę słońca, dziury z serka

i cytryny pół plasterka.

Weź jesieni cztery skrzynki,

zapach świeżej mandarynki, (N. rozsypuje łukiem pomarańczowe skrawki krepiny)

pompon od czerwonych kapci,

barszcz z uszkami (dzieło babci)…

Jeszcze maków wrzuć naręcze

i gotowe… (N. rozsypuje łukiem czerwone skrawki krepiny)

Widzisz tęczę?

N. pyta: Z czego w wierszyku powstała tęcza?; Jak naprawdę powstaje tęcza?; Jak nazywają się kolory, które można zobaczyć w tęczy?.

Podczas rozmowy i wszystkich zabaw w tym dniu można wprowadzić elementy języka angielskiego: tęcza – rainbow, czerwony – red, pomarańczowy – orange, żółty – yellow, zielony – green, niebieski – blue, granatowy – navy blue, fioletowy – violet.

2. „Tęczowy taniec” – rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenia rozmachowe rąk. Dzieci otrzymują długie paski krepiny ok. 1,5 m. Poruszają się zgodnie z muzyką. Na hasło: Tęcza rysują zamaszystymi ruchami łuki nad sobą, obserwują zachowanie się pasków.

https://www.youtube.com/watch?v=JY2LxTIkWyQ

3. Praca plastyczna – kolorowanie tęczy. Dodatkowo rysują kwiaty pod tęczą, a nad tęczą ptaki.

https://www.kolorowankimalowanki.pl/kolorowanka-t%C4%99cza_9314.html

18.06.(czwartek)

Temat: Jaka dziś pogoda.

1. „Truskawki pełne witamin” – zachęcanie dzieci do spożywania sezonowych owoców, mycie owoców

przed spożyciem. Recytacja wiersza.

Truskawka – Dorota Strzemińska-Więckowiak

Przyjrzyj się dobrze truskawce,

Która rośnie na rabatce.

Jest czerwona i dojrzała,

W pestkach jest maleńkich cała.

Ma poziomkę w swej rodzinie,

I ze smaku w świecie słynie.

Latem są truskawek zbiory –

Możesz robić z nich przetwory –

Soki, konfitury, dżemy,

Delikatne musy, kremy.

Myj owoce, zanim zjesz,

I się zdrowiem swoim ciesz.

W smaku swoim są wprost wyśmienite –

Oczywiście, te umyte.

N. pyta: Czego dowiedzieliście się o truskawce?. Prezentuje dzieciom pojemnik ze świeżymi truskawkami, a także przetwory: dżem truskawkowy, soki truskawkowe. Zachęca dzieci do spożywania owoców sezonowych ze względu na ich walory smakowe i zdrowotne. Dzieci myją truskawki, układają je w miseczkach. Owoce będą dodatkiem do śniadania.

2. „Jaka to pogoda?” – naśladowanie ruchem zjawisk atmosferycznych lub czynności z nimi związanych, odczytywanie symboli. N. wykłada piktogramy oznaczające wybrane zjawiska atmosferyczne, dzieci odczytują symbole, ustalają z N. formę ruchu.

Słoneczna pogoda – słońce (swobodny bieg)

Wirujące liście – wiatr (stanie w rozkroku, ręce uniesione, skłony tułowia w pozycji czołowej)

Chmury – zachmurzenie (powolny chód)

Chmury i krople – opady deszczu (marsz z daszkiem z rąk nad głową)

Śnieżynka – opady śniegu (rzucanie się śnieżkami)

Chmura z błyskawicą – burza (kucnięcie, objęcie rękoma kolan)

3. „Dojrzała truskawka” – wyklejanie plasteliną, doskonalenie sprawności manualnej.

https://miastodzieci.pl/kolorowanki/truskawka/

19.06.(piątek)

Temat: Lato w sztuce.

1. „Zdanie prawdziwe i fałszywe” – utrwalenie wiedzy o otaczającym świecie, uważne słuchanie ze zrozumieniem. N. rozdaje dzieciom koperty, wewnątrz każdej z nich są dwie buźki: smutna i uśmiechnięta. N. pyta: Co to jest prawda?; Co to jest fałsz?. Dzieci udzielają swobodnych odpowiedzi. N. informuje dzieci, że będzie mówił różne zdania. Zadaniem dzieci jest bardzo uważne ich wysłuchanie. Jeśli zdanie będzie prawdziwe, podnoszą buźkę uśmiechniętą, jeśli fałszywe – smutną. N. odnosi się do ostatnio zdobytej przez dzieci wiedzy. Przykłady zdań: Z chmury pada deszcz; Słońce jest zielone; Truskawki rosną na drzewach; W czasie burzy trzeba się schronić w domu; Latem jest ciepło; Ryś to dziki kot; Lew ma grzywę; Tygrys jest w kropki.

2. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Leżenie na pisaku” – N. rysuje kredą trójkąt, kwadrat, koło. Dzieci biegają w różnych kierunkach, a na umówiony sygnał podbiegają do narysowanej figury i układają się w ten sposób, żeby utworzył się trójkąt. Na inny sygnał łączą się i układają się w kwadrat (zabawę należy powtórzyć kilka razy).

– „Plażowanie” – każde dziecko stawia stopę na woreczku gimnastycznym. Na dany sygnał podnosi woreczek palcami stopy. Ćwiczenie należy wykonywać raz jedną, raz drugą stopą.

– „Orzeźwienie” – N. rozdaje dzieciom puste butelki plastikowe. Dzieci przekładają butelki z ręki do ręki – z przodu, z tyłu, nad głową, pod kolanem, stojąc w miejscu, w chodzie i w biegu w różnych kierunkach. Podrzucają butelki i starają się chwycić oburącz.

– „Przeciąganie liny” – dzieci dobierają się parami, przeciągają linę w swoją stronę, wygrywa osoba, która przeciągnie osobę za wyznaczoną linię.

Pokrzywa” – dzieci siedzą w kręgu, N. wchodzi do środka i rzuca piłkę po kolei do każdego dziecka, wymieniając warzywa, owoce, krzewy. Na słowo pokrzywa dziecko nie łapie piłki. Jeśli się pomyli, robi przysiad.

3. „Lato w sztuce” prezentacja multimedialna, poznawanie dzieł sztuki za pomocą nowoczesnych technologii. N. pyta: Za co lubicie lato?, dzieci udzielają swobodnych wypowiedzi. N. opowiada: Lato jest piękne, jasne i kolorowe. Zobaczcie, jak widzieli lato artyści malarze. N. może wykorzystać wybrane dzieła , np.: Kazimierz Alchimowicz Dziewczynka na tle pejzażu, Teodor Axentowicz Nad morzem, Jan Ciągliński Na pokładzie, Teraz nad morzem, Algeciras, Stefan Filipkiewicz Chata w słońcu, Łąka, Stanisław Gałek Na tatrzańskiej hali, Eugeniusz Zak Dziewczyna z motylem, Stanisław Wyspiański Chatyw Grębowie. Dzieci swobodnie wypowiadają się na temat obrazów.

http://www.pinakoteka.zascianek.pl/

4. „Lato” – rozwijanie inwencji twórczej, malowanie za pomocą gąbki. Dzieci malują lato według ich pomysłów. W czasie twórczej pracy towarzyszy im muzyczny opis lata A. Vivaldiego.

https://www.youtube.com/watch?v=hGV-MRdcQOE